Söderhamn NÄRA

Vanliga frågor och svar hos Söderhamn Nära.

EKONOMI

Fråga: Jag har flyttat till en annan adress den sista juli, varför får jag en faktura i augusti?
Svar: Man betalar fakturan i efterskott. Det man förbrukar i juli kommer på fakturan i augusti. Det står på fakturan vilken period som avses.

Fråga: Vad menas med förfallodag?
Svar: Det är det datum pengarna ska vara inbetalda till Söderhamn Nära.

Fråga: Vad händer om jag inte betalar min faktura
Svar: Tio dagar efter förfallodagen (då fakturan skulle varit betald) får du en påminnelse om att du inte betalt fakturan. Om den påminnelsen inte är betald inom ytterligare tio dagar går ärendet vidare till inkasso. Då får du förutom själva fakturan från Söderhamn Nära, även betala en straffavgift till inkassobolaget. Dessutom riskerar du att få el, bredband m.m. avstängt under tiden vi inväntar din betalning.

Fråga: Hur fungerar autogiro?
Svar: Pengarna dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Det är viktigt att det då finns pengar på kontot. Finns det inte pengar på kontot tas det ut en påminnelseavgift på 60 kronor. Påminnelseavgiften tas ut på nästa månads faktura.


BREDBAND

Fråga: Får jag teckna avtal för bredband om jag inte har svenskt personnummer?
Svar: Nej, du måste ha ett svenskt personnummer inklusive de fyra sista siffrorna.

Fråga: Vad ska jag ha med mig till Söderhamn Nära när jag vill teckna bredbandsavtal?
Svar: Giltig ID-handling. Lägenhetskontrakt, så att vi kan se vilket produktnummer lägenheten har. Produktnumret brukar även finnas på nyckelknippan man får från Faxeholmen. Numret behöver vi för att veta i vilken lägenhet bredbandet ska kopplas in.

Fråga: Får jag skriva kontrakt på bredband för en lägenhet där jag själv inte bor
Svar: Nej, du måste vara skriven på den adress som avtalet tecknas för.

Fråga: Hur gör jag för att få trådlös uppkoppling (WiFi)?
Svar: För att få tillgång till WiFi måste du själv skaffa en router. Den köper du lämpligen hos din TV-handlare.

Fråga: Varför fungerar inte internet?
Svar: Det kan bero på flera saker.
1. Du har inte betalat din faktura och därför har vi stängt av internet.
2. Det kan vara fel på din router eller dator.
3. Det kan vara fel på uppkopplingen från Söderhamn NÄRA.
Ring vår support för att få hjälp, tel. 0270-199 99.

Fråga: Vilka internetabonnemang kan jag välja mellan?

Svar: Söderhamn Nära har tre varianter av uppkoppling och vilken du kan välja beror på var du bor.
Bredband via kabel-TV och fiber-LAN kräver att din lägenhet eller fastighet är uppkopplat till Söderhamn Näras stadsnät. Har du inte någon fast uppkoppling kan du istället välja ADSL via kopparledning till ditt telefonuttag i väggen.

Uppkoppling via kabel-TV-modem som utnyttjar kabel-TV-nätet till internetkommunikation.
Du kan välja mellan hastigheterna 0,5 Mb, 8 MB och 30 Mb.
När du tecknar ditt abonnemang tillkommer en engångskostnad på 400 kronor för modemet.
Du kan betala med kort i vår reception eller lägga kostnaden på din nästa faktura. Uppsägningstid 1 kalendermånad.

Vid LAN-anslutning behöver du inget modem för att koppla upp dig. Anslutning görs direkt med en nätverkskabel i datauttaget. Du kan välja mellan hastigheterna 0,5/0,5 Mb, 10/10 Mb, 30/10 Mb, 100/10 Mb och 100/100 Mb. Ingen anslutningsavgift. Uppsägningstid 1 kalendermånad.

Vid ADSL-anslutning tillkommer en startavgift på 1295 kronor och då ingår modem i priset.
Bindningstid 12 månader, därefter 1 kalendermånads uppsägningstid.
Tillkoppling av abonnemanget kan ta 7-10 arbetsdagar.
Du som kund blir meddelad via telefon när tillkoppling ska ske och därför är det viktigt att du svarar i telefonen. Samtalet kan komma från ett dolt nummer.

EL

Fråga: Varför får jag två elfakturor varje månad
(en från Söderhamn Nära och en annan från Söderhamn Nära Elhandel, Gävle)
Svar: Elnätsavgift är en fast kostnad som alla betalar för elnätet som Söderhamn Nära äger.
Elnätet överför el från kraftkällan hem till dig (fakturan kommer från Söderhamn Nära).
Elhandel är kostnaden för den el du har förbrukat under månaden. Fakturan kommer från Söderhamn NÄRA Elhandel eller ett annat elhandelsbolag.

Fråga: Jag har fått ett utskick från mitt elbolag som vill att jag ska välja elavtal. Måste jag göra det?
Svar: Nej, men om du inte väljer något alternativ hamnar du automatiskt på något som kallas anvisningspris.
Det alternativet är betydligt dyrare än om du själv gör ett aktivt val på blanketten som skickats ut.
Du behöver heller inte vara rädd för att binda ditt elavtal på 1, 2 eller 3 år. Om du flyttar till en ny adress sägs avtalet automatiskt upp.

 

FLYTT

Fråga: Vad måste jag göra vid en flytt?

Svar: Du måste höra av dig till Söderhamn Nära när du flyttar till en annan bostad, annars vet vi inte att du har flyttat och du kommer att få betala för el, bredband m.m. även på din gamla adress.
Flyttanmälan gör du enklast via vår hemsida. Annars ringer du vår kundservice eller besöker oss på Stabbläggaregatan 11.

Vid flytt gäller hyreskontraktets uppsägningstid.

Tänk på att lämna din nya fakturaadress (alternativt beställ eftersändning eller e-faktura) annars kommer inte din flyttfaktura fram.
Det kan orsaka onödiga extrakostnader för dig som kund.

 

FELANMÄLAN

Fråga: Vad gör jag om jag får problem med värme, vatten, kabel-TV eller internet?

Svar: Vid problem i din hyresrätt/bostadsrätt som gäller värme, vatten och kabel-TV, kontakta din hyresvärd.
Gäller det internet, ring vår support tel. 0270-199 99.

 

Klicka här för att komma till Söderhamn näras sida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.